Wat hebben Pokémon Go en de Omgevingswet met elkaar te maken?

  • Informatievoorziening
  • Organisatie
  • Vergunning, Toezicht & Handhaving
  • 5 oktober 2016
  • 2240 BEKEKEN
  • 0 Likes
Dirk Moree

Holograms, de toepassingen met drones, en nog veel meer innovaties kunnen we omarmen om processen continu te verbeteren. Er wordt wel gesteld dat de Omgevingswet een nog veel grotere transitieopgave voor gemeenten is dan de decentralisaties in het sociaal domein. Raar eigenlijk, want de wetgeving beoogt namelijk om zaken te vereenvoudigen. Wat kunnen gemeenten dan doen om deze en ongetwijfeld nog veel meer toekomstige veranderingen eenvoudiger uit te voeren?

Spelend leren
In de Verkenning Informatievoorziening Omgevingswet (VIVO) staan prima analyses over de veranderingen beschreven. Maar net als bij de decentralisaties in het sociaal domein (en wat langer geleden de BAG, de WOZ, weet je nog?), kost het ons veel tijd om die beoogde veranderingen te begrijpen, processen te herontwerpen, na te denken over de impact op de dienstverlening, enz. En uiteindelijk slaat het geheel dan neer in de mogelijkheden die de softwareleveranciers (al dan niet) bieden in hun standaardapplicaties en wordt ons handelen daardoor voor een groot deel bepaald.

Pokémon en de Omgevingswet

Ik wil die complexe veranderingen niet bagatelliseren, maar we kunnen misschien toch wel leren van wat de jongere generaties doen. (Tja, ik ben ook al een 60-plusser.) Afgelopen maanden was het jagen op Pokémon met de app ‘Pokémon Go’ een hype onder veel jongeren. Ze gingen met hun smartphones massaal de openbare ruimte in, soms zelfs het spoor of de weg op. Zijn er ook slimmeriken die het met drones deden? Het is natuurlijk een spelletje en niet zoiets serieus als de Omgevingswet. Maar als ik dan even helemaal ‘out of the box’ denk: als gemeenten de jonge generaties zo gek zouden kunnen krijgen met een soortgelijk spelelement, dan heb je een snelle ‘inspectie’ van de openbare ruimte met crowdsourcing.

Kunst van het innoveren
Alle gekheid (?) op een stokje: ‘spelend leren’ is wel iets dat ons allemaal van pas kan komen bij complexe veranderingen. En als we daarbij meer gebruik kunnen maken van nieuwe technologieën en beschikbare informatiebronnen (vaak open data), dan ontstaan interessante mogelijkheden. Het is voor de softwareleveranciers de kunst om de kansrijke innovaties van ‘de wereld’ snel op te nemen in applicaties, rekening houdend met geldende ICT-kaders voor Nederlandse gemeenten. En voor de gemeenten is het de kunst om de innovaties (spelenderwijs) snel te adopteren. Weer even helemaal ‘out of the box’ denkend: wat voor ideeën krijgt een wethouder terug als hij/zij een prijsvraag zou uitschrijven over de toepasbaarheid van hologrammen voor de omgevingsplannen? (Zie ook het voorbeeld van HoloLens.)

Meer weten?
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Dirk Moree, adviseur van KenniscentrumOmgevingswet.nl, via tel. nr. 06 52 04 31 45 of via e-mail: dirkmoree@kcomgevingswet.nl.

Dirk Moree

Plaats een reactie

Reageren? Deel hier uw mening. Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Terug naar overzicht